Top Social

Cara Menguruskan Baki Tali Pusat Bayi Selepas Lahir

Saturday, March 10, 2018

Kredit : Carian Google


Selain menitikberatkan pengurusan diri buat ibu semasa tempoh berpantang, penjagaan bayi juga menjadi keutamaan. Antara perkara penting buat ibu dan bapa adalah menguruskan baki tali pusat bayi.


Apa yang tertinggal pada pusat bayi merupakan sumber utama yang menghubungkan bayi dan ibu semasa dalam kandungan. Tali pusat menggerakkan fungsi utama dalam menyalurkan nutrien dan oksigen daripada ibu kepada bayi. 


Perasankah anda, sebaik sahaja tali pusat dipotong selepas bayi selamat dilahirkan, sedikit baki tali pusat masih ada dan terlekat di bahagian pusat bayi. 


Apabila bayi sudah boleh dibawa pulang ke rumah, tugas ibu, bapa atau penjaga akan terus memastikan keadaan baki tali pusat bayi tersebut berada dalam keadaan baik. Penting bagi ibu, bapa atau penjaga memastikan tali pusat bersih dan kering sehingga ia tertanggal sendiri.


Lazimnya baki tali pusat akan terjatuh atau tertanggal dalam masa 2 minggu selepas bayi dilahirkan. Lebihan atau baki tali pusat bayi yang tertanggal adalah lebih kurang 2-3 sentimeter. Baki tali pusat akan berubah warna daripada kuning kehijauan sehingga kepada warna hitam serta lebih kering.


Cara Mengendalikan dan Menguruskan Baki Tali Pusat Bayi

1) Perkara paling penting ialah memastikan kawasan baki tali pusat bayi kering dan bersih. Kadangkala anda boleh membiarkan seketika dan beri pendedahan udara terhadap baki tali pusat bagi membenarkan kawasan tersebut lebih kering.


2) Ada sesetengah doktor pediatrik menyarankan ibu membersihkan kawasan baki tali pusat bayi dengan menggunakan kapas beralkohol. Namun ada segelintir pendapat pula mengatakan lebih elok membersihkannya dengan hanya menggunakan air biasa kerana dikatakan ia melambatkan proses penyembuhan. Namun, apa yang penting adalah kawasan tersebut kering dan bersih sahaja.


3) Ibu perlu kerap menukar lampin bayi bagi mengelakkan berlakunya iritasi pada kawasan tersebut kerana berkeadaan lembap.


4) Dalam tempoh 2 minggu, baki tali pusat biasanya akan jatuh dan tertanggal. Pada ketika itu, anda akan perasan terdapat sedikit warna merah jambu di sekitar pusat. Apabila kulit tersebut menjadi semakin baik dan menjadi warna sekata, ia sudah selamat untuk bayi.


5) Ia sesuatu yang normal jika anda menyedari terdapatnya sedikit kuping atau darah kering sekitar kawasan baki tali pusat.


6) Jangan tarik tali pusat untuk menanggalkannya, biarkan ia jatuh atau tanggal dengan sendirinya.


7) Jangan risau untuk memandikan bayi seperti biasa walaupun baki tali pusat masih belum jatuh. Tidak mengapa jika ia terkena air dan ia tidak akan melambatkan proses pemulihan.


8) Tidak perlu menggunakan antiseptik untuk membersihkan baki tali pusat. Hanya cukup dengan memastikan ia bersih dan kering sahaja. Namun jika bayi anda dilahirkan pramatang, anda digalakkan untuk mencuci kawasan baki tali pusat dengan antiseptik kerana sepanjang tempoh rawatan atau penjagaan, bayi tidak dimandikan.


Alatan yang digunakan untuk menyepit baki 
tali pusat bayi (umbilical cord clamp)
Kredit : Carian Google


Bahaya Jika Terdapat Jangkitan

Amat penting untuk memastikan baki tali pusat dijaga sebaiknya sebelum ia jatuh kerana jika tidak dijaga, ia berisiko untuk mengalami jangkitan, seterusnya memberi kesan terhadap kesihatan bayi.


Anda boleh mengetahui baki tali pusat itu mengalami jangkitan jika bayi anda demam panas, menjadi lesu dan tidak sihat. Bukan itu sahaja, jika bayi anda kurang menyusu seperti biasa, cuba periksa kawasan baki tali pusat kerana kemungkinan ia telah mendapat jangkitan.


Baki tali pusat yang tidak dijaga baik juga terdedah kepada jangkitan jika anda menyedari kawasan tersebut menjadi bengkak atau berair mahupun mengeluarkan bau yang tidak menyenangkan. Jangan bertangguh untuk berjumpa doktor jika anda mendapati kawasan tersebut berada dalam keadaan ini.


Begitu juga jika anda mendapati kawasan sekitar baki tali pusat kelihatan kemerah-merahan. Segeralah berjumpa dengan doktor. Anda juga perlu mengambil perhatian jika bahagian dalam kawasan baki tali pusat lambat pulih iaitu melebihi tempoh 2 minggu. Bawa bayi berjumpa doktor bagi pemeriksaan lanjut.



Umbilikal Granuloma

Umbilikal granuloma
Kredit : Carian Google


Umbilikal granuloma merupakan ketulan tisu merah dan berair yang boleh terbentuk pada pusat bayi. Biasanya ia akan kelihatan pada minggu pertama kelahiran ataupun selepas tali pusat kering dan tertanggal. Ia berbeza dengan jangkitan kerana ia tidak disertai dengan bengkak, kemerahan, kehangatan ataupun demam.


Umbilikal Granuloma tidak menyakitkan, walau bagaimanapun ia mungkin akan mengeluarkan lelehan kecil cairan yang boleh menyebabkan kulit sekitarnya merah dan mendapat jangkitan.


Jika ia tidak hilang dengan sendirinya, rawatan dan nasihat daripada doktor amat diperlukan. Biasanya doktor akan menggunakan silver nitrate dalam usaha menghilangkan granuloma. Lazimnya ia mengambil beberapa kali rawatan sehingga sembuh.



Umbilikal Hernia

Umbilikal hernia
Kredit : Carian Google

Selain granuloma, hernia adalah salah satu lagi keadaan yang jarang-jarang berlaku pada sekitar kawasan pusat.


Umbilikal hernia dikenalpasti dengan adanya benjolan pada pusat atau lubang kecil di bahagian otot dinding perut yang membolehkan tisu terkeluar apabila ada tekanan di dalam perut, contohnya apabila bayi menangis.


Namun, ia bukanlah perkara yang serius dan biasanya ia akan surut dengan sendirinya dalam masa setahun. Jika anda berasa musykil, segera berjumpa doktor untuk mendapatkan nasihat.


Sumber :

Majalah Ibu & Anak Ogos 2015


* Produk ini tidak bertujuan untuk mendiagnosis, merawat, mengubati atau mencegah sebarang penyakit.

***********************************************************************


Guna Basic H Untuk Cuci Kasut Sekolah Anak

Monday, March 5, 2018

Sejak anak Uni Haziq mula bersekolah tadika pada usia 4 tahun, sekolahnya telah menetapkan untuk memakai kasut putih.


Pada masa itu Uni meminta kelonggaran untuk Haziq memakai kasut hitam dan Alhamdulillah permintaan Uni diluluskan. Mungkin kerana pada masa itu Haziq bersekolah di tadika jenis rumah kedai (tingkat atas) jadi kasut sekolah putih atau hitam tidak menjadi masalah.


Masuk usia 5 tahun dan bertukar ke tadika lain, Haziq dah mula lasak. Di tadika baru, memang ditetapkan mesti memakai kasut putih sahaja, no excuse. Jadi tahu-tahu sahajalah apabila anak seusia Haziq memakai kasut sekolah berwarna putih, balik aje dari sekolah, kasutnya dah tak berapa putih lagi.


Mencuci kasut sekolah sebenarnya bukan satu masalah besar. Basuh dan jemur aje sampai kering. Kemudian kapur sampai putih seppo (bak kata orang Kelantan).


Masalahnya nak menanggalkan kotoran di kasut bukan semudah membasuhnya begitu sahaja. Nak menyental kotoran menggunakan berus pun boleh tahan juga tau. Ambil masa juga.


Jadi untuk menjimatkan masa (Uni memang suka apa sahaja kaedah yang menjimatkan masa, hehehe...), Uni rendam kasut sekolah Haziq dalam Basic H dan sabun untuk tempoh 2-3 jam (masa ni boleh buat kerja rumah yang lain), lepas tu baru Uni berus.


Hasilnya sangat mengujakan!!!




Kotoran dah hilang, apabila saya sental dengan berus, tak perlu lagi beriya-iya menyental macam dulu. Jadi Mama tetap maintain cantik sambil membasuh kasut sekolah anak. Hahahaha... :)


Berus sikit-sikit aje lepas tu siap. Terus jemur di bawah teriknya mentari, lepas tu kapur sampai putih mengikut standard yang diinginkan.


Kenapa Uni suka sangat guna Basic H untuk mencuci kasut sekolah anak?

- hanya perlu guna sedikit sahaja Basic H, jimat

- walaupun sedikit, sangat berkesan menanggalkan kotoran pada kasut

- tak perlu berpeluh-peluh beriya-iya menyental kasut sekolah

- kasut lebih bersih selepas direndam, kerja mencuci jadi lebih mudah

- jimat masa. I kan busy alwaysss... Hehehehe...



So untuk ibu-ibu semua, lepas ni mesti pastikan ada stok Basic H di rumah tau. Bukan aje untuk cuci kasut sekolah anak, Basic H ni ada 1001 kegunaannya yang lain (yang ni Uni cerita di lain entry ya).


Siapa yang tak ada Basic H di rumah ni, memang rugi!


Bayangkanlah kalau ada anak 4-5 orang yang perlu kita cuci kasut sekolah mereka setiap minggu. Larat ke nak menyental dan berlama-lamaan mencuci kan?


Kalau ada Basic H yang boleh memudahkan kerja dan menjimatkan masa, apa salahnya cuba kan? No harm pun sebab Basic H diperbuat daripada kelapa dan jagung, no chemical chemical okay :)


Jadi kalau nak dapatkan Basic H dengan harga special, whatsapp Uni di +60187669798 ya. Dengan Basic H, kerja jadi lebih mudah dan pastinya menjimatkan masa! :)



* Produk ini tidak bertujuan untuk mendiagnosis, merawat, mengubati atau mencegah sebarang penyakit.

***********************************************************************


Berminat untuk mendapatkan produk Shaklee ataupun ingin mendaftar sebagai ahli
untuk lebih penjimatan? Jangan malu jangan segan boleh terus hubungi Uni :)

|| Siti Munirah ||
Whatsapp : +60187669798
COD Johor di :
Bandar Seri Alam, Taman Rinting, Pasir Gudang & area berdekatan
POS : Seluruh Malaysia setiap hari

Kenapa Wajib Ambil Sarapan Setiap Pagi?

Saturday, March 3, 2018



Tengah cari gambar nak dimasukkan dalam post ini, terjumpa pulak gambar ni. Tergelak sorang-sorang. Betul jugak apa yang ditulis tu kan. Hehehehe..


Saya, sejak dari kecil memang diajar untuk bersarapan sebelum ke sekolah. Tak boleh biarkan perut kosong, nanti masuk angin, nanti kena gastrik pulak. Kalau dah kena gastrik, memang berguling lah jadinya, sampai keluar air mata. Punya lah sakit.


Jadi bila saya dah berkeluarga, saya pun terapkan perkara yang sama kepada anak-anak. Mesti sarapan setiap pagi. Tapi bezanya, bukanlah makan nasi lemak setiap hari atau heavy breakfast sampai tersandar kekenyangan tak boleh buat apa-apa kerja.


Paling simple, sarapan dengan roti. Roti bakar, roti sapu butter, roti cicah minuman panas, sandwic atau apa sahaja yang berasaskan roti.


Nak tahu tak kenapa kita wajib bersarapan setiap pagi?


1) Memenuhi Nutrisi Yang Diperlukan Badan Seharian

Hidangan terbaik untuk sarapan pagi adalah yang mempunyai karbohidrat atau berserat tinggi. Makanan seperti oat, bijirin dan roti gandum amat sesuai dijadikan hidangan pada waktu pagi kerana ia membekalkan tenaga dan tidak cepat lapar.


Namun perlu diingatkan, kita juga perlu elakkan pengambilan nasi sebagai sumber karbohidrat kerana ianya dianggap sangat 'berat' dan mampu membuatkan kita mudah mengantuk dan kelesuan.



2) Kurangkan Berat Badan

Sarapan pagi dengan perut yang masih kosong akan mempercepatkan pembakaran kalori secara lebih efisien.


Nah, ini merupakan info yang baru. Bagi sesetengah orang, mereka beranggapan jika makan sarapan pagi mampu menaikkan berat badan.


Ada juga yang beranggapan, perlu ambil dengan kuantiti yang banyak kerana pembakaran kalori memerlukan banyak makanan.


Tidak, ianya satu pemahaman yang salah. Sepatutnya makan pagi perlu diambil dengan kuantiti yang sedikit tetapi dikerapkan pengambilannya, ini kerana proses pembakaran kalori berlaku setiap waktu dan bukan hanya sekali bakar sahaja.



3) Tingkatkan Daya Tumpuan

Ketika kita bangun pagi, sebahagian besar tenaga dalam bentuk glukosa dan glikogen telah digunakan pada hari sebelumnya.


Oleh itu, pengambilan makanan yang berglukosa diperlukan untuk menjana perkembangan otak dan daya tumpuan. Tanpa glukosa, kita akan berasa letih dan kurang tumpuan terhadap kerja yang dilakukan.


Jika kita bekerja dalam sektor yang berat seperti di ladang, di sawah dan di site, pastikan pengambilan glukosa ditingkatkan atau diambil secara kerap kerana kerja-kerja berat seperti ini memprcepatkan proses pembakaran glukosa.


Glukosa yang dibakar akan menjadi tenaga yang akan digunakan seharian.



4) Cegah Sakit Jantung

Kandungan serat yang diperoleh daripada bijirin dapat menyerap kolesterol yang terdapat di dalam badan.


Penyerapan kolesterol ini sekaligus mengurangkan tahap kolesterol yang boleh membahayakan kesihatan.


Ada masanya, saya gemar bersarapan dengan sesuatu yang cepat dan mudah disediakan. Tak mahu berlama-lama di dapur, sebab waktu pagi adalah waktu yang sangat produktif untuk memulakan kerja online bisnes :)


Jadi pilihan saya ialah ESP! :)


Saya suka shake ESP dengan air masak campur tamar cocoa. Rasanya just nice, pastinya kurang manis dan paling best, mengenyangkan perut sampailah ke tengahari.





Selain shake ESP dengan tamar cocoa, ada pelbagai lagi resepi penyediaan ESP yang enak lagi berkhasiat.


Jom dapatkan ESP anda hari ini, hubungi saya untuk info lanjut dan tempahan :)


* Produk ini tidak bertujuan untuk mendiagnosis, merawat, mengubati atau mencegah sebarang penyakit.

***********************************************************************

Ingat Shaklee, Ingat Uni :)
|| Siti Munirah ||
Whatsapp : 018-7669798
COD : Bandar Seri Alam, Taman Rinting & Pasir Gudang, Johor
POS : Seluruh Malaysia

Manfaat Dan Keistimewaan Alfalfa Complex

Friday, March 2, 2018

Alfalfa Shaklee merupakan produk pertama sekali yang dicipta oleh Dr. Forrest C Shaklee pada tahun 1950an. Maka Alfalfa Shaklee merupakan produk signature Shaklee Corporation.


KENAPA DR. SHAKLEE MEMILIH ALFALFA SEBAGAI SUPPLEMENT PERTAMA?

Alfalfa merupakan herba tradisional masyarakat orang putih dan mereka menggunakan Alfalfa untuk pelbagai jenis keadaan kesihatan terutamanya bagi wanita selepas bersalin.

Oleh sebab Alfalfa mempunyai banyak kebaikkan kepada wanita, lelaki dan kanak-kanak maka Dr. Shaklee merumuskan formula Alfalfa menjadi supplement Alfalfa Shaklee yang sangat-sangat memberi manfaat kepada jutaan manusia.





KEBAIKAN MENGAMBIL ALFALFA

  • Kaya dengan vitamin dan mineral   
  • Alfalfa Shaklee Mengandungi vitamin B, C, E dan K dalam jumlah yang seimbang    
  • Mengandungi mineral Kalsium, Magnesium, Kalium, Fosforus dan Zat Besi
  • Alfalfa Shaklee turut mengandungi, Flourida, Protein, Mineral Surih, Serat, Asid Lemak dan Antioksidan
  • Alfalfa bermanfaat dalam penyerapan protien, dan karbohidrat
  • Alfalfa juga bertindak sebagai pembersih darah



20 MANFAAT ALFALFA KEPADA KESIHATAN

  • Merawat gangguan pencernaan
  • Mengawal kolestrol dalam darah
  • Menghapuskan kolestrol buruk 'LDL' dari tubuh
  • Mengurangkan risiko penyakit jantung dan strok
  • Bagus untuk pesakit diabetes kerana mengurangkan paras gula dalam darah
  • Mencegah edema - Pengumpulan air dalam badan
  • Mengurangkan simptom menopous
  • Merawat asthma dan lain-lain masalah pernafasan
  • Merawat masalah sembelit
  • Menyahkan toksik dalam tubuh
  • Mengurangkan kesakitan otot dan sendi
  • Meningkatkan sistem pertahanan tubuh
  • Membantu masalah penghadaman
  • Membantu memperbanyakkan susu ibu
  • Mengurangkan masalah pundi kencing
  • Mengurangkan masalah gastrik dan gangguan hati
  • Meningkatkan kesihatan prostat
  • Bertindak seperti kacip fatimah kepada wanita
  • Menghangatkan hubungan suami isteri
  • Membantu tingkatkan kesihatan lelaki



KEISTIMEWAAN ALFALFA SHAKLEE
  • Sumber terbaik dari daun alfalfa (tanpa akar dan batang)
  • Alfalfa Shaklee ditanam tanpa semburan bahan kimia
  • Di sediakan dalam dua pek bersaiz 330 biji dan 700 biji
  • Pil boleh dihancurkan dan dicampur dengan air sebagai minuman herba semulajadi
  • Tidak memberi mudarat kepada bayi yang menyusu seperti panas dan cirit-birit
  • Alfalfa Shaklee tiada perasa tiruan, pemanis, pewarna dan pengawet tiruan
  • Membersihkan hati
  • Membantu melengkapakan zat dan nutrient dalam pemakanan seseorang

Alfalfa Complex tersedia dalam 2 saiz :

Botol kecil 330 biji
Botol besar 700 biji



* Produk ini tidak bertujuan untuk mendiagnosis, merawat, mengubati atau mencegah sebarang penyakit.

***********************************************************************

Berminat untuk mendapatkan produk Shaklee ataupun ingin mendaftar sebagai ahli
untuk lebih penjimatan? Jangan malu jangan segan boleh terus hubungi Uni :)

|| Siti Munirah ||
Whatsapp : +60187669798
COD Johor di :
Bandar Seri Alam, Taman Rinting, Pasir Gudang & area berdekatan
POS : Seluruh Malaysia setiap hari

Set Berpantang / Bersalin Shaklee Untuk Ibu Bersalin Secara Normal dan Pembedahan

Thursday, March 1, 2018

Alhamdulillah, dengan 2 kali pengalaman mengandung dan bersalin sebelum ini, ingin saya kongsikan beberapa panduan untuk ibu-ibu yang bakal melalui proses bersalin tidak lama lagi :)


Semasa saya hamil anak yang sulung, saya langsung tiada pengetahuan tentang ini. Pada masa itu, saya bukanlah seorang yang aktif melayari internet dan bergoogle, masa banyak dihabiskan dengan kerja kerja dan kerja sahaja.


Hasilnya, saya hanya membeli set bersalin untuk luaran sahaja. Langsung tak terfikir tentang set bersalin dalaman. Semua saya serahkan kepada ibu mertua kerana saya berpantang di rumah ibu mertua untuk tempoh 2 minggu pertama selepas bersalin.


Di sana, jamu yang disediakan maka jamu lah yang saya telan.


Apabila mengandung untuk kali kedua, pun masih tidak aktif berinternet, hanya tinggal beberapa minggu sahaja lagi untuk bersalin, baruuuuuulah saya rajin-rajinkan diri google info itu info ini.


Aduhai, ruginya!! Banyak info yang saya terlepas! Masa itulah baru saya tahu adanya Set Hamil Shaklee. Saya consume juga Set Hamil Shaklee walaupun di akhir kehamilan. ESP adalah pilihan pertama saya :)



Jadi, Bilakah Masa Yang Tepat Untuk Membeli Set Berpantang?


Sebaik-baiknya apabila kandungan berusia 24-26 minggu, ibu-ibu sudah mula membuat survey set berpantang luaran dan dalaman yang ingin digunakan selepas bersalin nanti.


Survey dari segi keperluan nutrisi, harga, cara pengambilan dan paling penting, dapatkan konsultasi lengkap daripada penjual.


Kemudian, buatlah kira-kira yang bersesuaian dengan poket ibu dan ayah. Pengalaman saya, memang kita sebagai ibu, kita nak semua serba baru serba serbi kita nak, jika kita mampu, boleh terus berbelanja, tapi jika kita ada bajet yang terhad, di sini pentingnya membuat kira-kira.


Tapi walau apapun, jangan kompromi akan kesihatan ibu dan anak ya. Yang ini mesti berikan yang terbaik untuk hasil yang optimum :)


Kemudian, apabila kandungan mencecah 28-30 minggu, bolehlah membeli set berpantang / bersalin tersebut.


Untuk luaran, ada banyak jenama yang bagus-bagus di pasaran. Saya pula memilih Tanamera dan sangat berpuas hati :)


Untuk dalaman, pun ada banyak jenama yang bagus-bagus di pasaran. Tapi saya cadangkan ibu-ibu memilih Shaklee kerana ia lengkap dengan nutrien yang badan kita perlukan selepas berhempas pulas berjuang melahirkan anak di labour room. Badan dah letih dah penat. Kita nak kembali pulih bertenaga dan cepat sihat, betul tak?


Paling penting, supplement Shaklee ini selamat dan berkesan. No worries okey.


p/s : Set Berpantang = Set Bersalin



Apa Yang Ada Dalam Set Berpantang / Set Bersalin Shaklee?


Set Berpantang Shaklee


VitaLea (Multivitamin)

Vitalea sangat penting untuk ibu berpantang.

Membekalkan 23 vitamin dan mineral yang sangat diperlukan oleh tubuh tapi sukar didapati semasa berpantang sebab banyak makanan yang perlu dielakkan.

Disaluti spirulina yang kaya dengan vitamin dan mineral.

Mengandungi zat besi, elemen yang paling diperlukan unuk penghasilan darah merah untuk menggantikan darah yang hilang semasa bersalin serta mengelakkan pucat dan tidak bermaya.



Vitamin B Complex Dengan Asid Folik

Vitamin B Complex berfungsi melegakan sistem saraf dan memberikan ketenangan kepada seluruh sistem badan.

Mengelakkan stress dan meroyan di kalangan ibu berpantang.

Membantu meningkatkan pembentukan sel darah merah.

Menukarkan makanan yang diambil kepada tenaga, ibu akan lebih bertenaga serta menghindari kegemukan sebab kalori dari makanan tidak tersimpan dalam badan.

Memelihara kulit dan lapisan-lapisan kulit dan menstabilkan penghasilan melanin, hasilnya kulit makin lembut dan cerah.



Sustained Release Vita-C Plus 

Vitamin C mengandungi elemen penyembuhan dan lekatan yang bertindak sebagai pencantum dan penyumbuh luka.

Membaik pulih sel dan tisu yang rosak.

Meningkatkan imuniti sistem pertahanan badan, faedah ini akan turut mengalir dalam susu badan dan bayi juga akan mendapat manfaatnya.

Membantu pembentukan kolagen, menganjalkan kulit.

Mengandungi BioFlavonoid yang berfungsi mencantikkan dan mencerahkan kulit.

Pengambilan secara konsisten dan berterusan akan mengurangkan stretch marks dan parut. Sebiji Vitamin C bersamaan dengan 7 biji buah oren.



ESP – Susu Soya Protein

ESP Susu Soya Protein baik untuk penghasilan susu yang banyak serta tinggi kandungan antibodi.

Ibu Berpantang dan Ibu Menyusu digalakkan mengambil ESP Susu Soya Protein.

Pengambilannya sangat membantu dalam pemulihan luka luaran dan dalaman.

Mencantikkan kulit, pengambilan berterusan boleh membantu memudarkan stretchmarks.

Memejalkan otot.

Membantu dalam penurunan berat badan.

Membantu menambah penghasilan susu ibu.

Membekalkan tenaga dan kecergasan badan.



Ostematrix (Kalsium)

Ostematrix adalah kalsium.

Bagi ibu yang banyak mengalami luka jahitan bersalin, selalunya berasa takut, fobia atau kurang selesa untuk meneran, terutamanya ketika ingin membuang air besar mahupun air kecil.

Pengambilan Ostematrix sangat membantu pergerakan usus bagi menghindari masalah sembelit.

Melegakan segala kekejangan otot akibat duduk terlalu lama di kalangan ibu berpantang.

Merehatkan otot dan saraf semasa sedang tidur dan ibu akan berasa sangat segar bila bangun pagi.

Memenuhi keperluan kalsium untuk tulang, otot dan gigi, mengelakkan kejadian rosak gigi serta kerapuhan tulang.

Membantu penghasilan susu ibu yang banyak.

Perlu diketahui bahawa Kalsium adalah antara komponen yang penting dalam penghasilan susu ibu.


Paling bagus, set ini sangat sesuai diambil oleh ibu-ibu yang bersalin secara normal dan juga pembedahan. No restriction.


Boleh add on selepas habis berpantang :


Alfalfa Complex

Membantu menggalakkan penghasilan susu ibu (milkbooster)

Sebagai jamu moden untuk mengatasi masalah kedinginan seksual selepas bersalin

Berfungsi sebagai agen detoks dan membantu menurunkan berat badan ibu secara sihat



Omega Guard

Membantu mengawal selera makan agar berat badan tidak naik melampau sepanjang tempoh menyusukan anak

Membantu membakar lemak dan kolesterol

Menajamkan daya ingatan dan memori ibu kerana Omega Guard kaya dengan DHA dan EPA untuk kesihatan otak



Berminat hendak mendapatkan Set Berpantang / Set Bersalin ini? Sudi-sudilah hubungi saya seperti detail di bawah :)



* Produk ini tidak bertujuan untuk mendiagnosis, merawat, mengubati atau mencegah sebarang penyakit.

***********************************************************************

Ingat Shaklee, Ingat Uni :)
|| Siti Munirah ||
Whatsapp : 018-7669798
COD : Bandar Seri Alam, Taman Rinting & Pasir Gudang, Johor
POS : Seluruh Malaysia